Pemasaran Influencer bukan sesuatu yg baru. Sebenarnya, majoriti kempen pemasaran yang kita lihat dalam masa kini selalu termasuk mereka. Mendapatkan imbas pada kempen adalah gampang, cabaran sebenar merupakan mengetahui impak orang yang betul buat bekerja menggunakan dan cara terbaik buat bekerja menggunakan mereka.
Berikut adalah beberapa petua buat pemasar rakan saya menurut pengalaman saya:
Mulakan menggunakan objektif
Ini adalah langkah pertama buat menjawab mengapa, bagaimana, siapa, bagaimana & bila mana-mana kempen influencer. Mengapa kita melakukan ini? Apa yg kita mahu berkomunikasi? Siapa yg kita mahukan orang yg berpengaruh itu bercakap dengannya? Bagaimanakah kita mengukur kejayaan? Bilakah kita mulakan?
Kini pilih influencer anda dari objektif yg ditetapkan
Sekiranya objektif utama merupakan kesedaran, jangkauan mestilah pertimbangan utama buat pemilihan pemengaruh anda, yang bisa dipengaruhi hanya menggunakan melihat jumlah pengikutnya. Pastikan anda melakukan inspeksi yang masuk akal buat memastikan sama terdapat semua pengikut mereka adalah pengguna sedia ada. Untuk ini, anda boleh mempertimbangkan untuk bekerja menggunakan agensi pihak ketiga menggunakan metrik yang cuba dan diuji pada memilih berapa ramai pengikut sebenar yang benar-benar memiliki impak, misalnya Gushcloud.
Kini, apabila anda bersenjata buat pertunangan yang tinggi atau tahap interaksi yang lebih dalam dengan khalayak target anda, jangkauan mengambil kerusi belakang dan kualiti kandungan sekarang menjadi tumpuan. Adalah krusial buat sentiasa menyelaraskan kepentingan pendaftar menggunakan jenama, produk atau perkhidmatan anda, kemudian periksa sama terdapat jenis kandungan yg telah mereka sediakan merupakan kerja keras, menarik dan yg paling krusial, benar.
Pastikan orang yang berpengaruh yang akan berafiliasi dengan anda benar-benar memahami apa yg mereka akan sampaikan
Kesediaan buat berkolaborasi sangat penting. Perkara yg paling berpengaruh di Indonesia sangat terbuka buat perbincangan. Sebelum memulakan apa-apa kempen menggunakan influencer, jemput mereka ke pejabat anda atau bahkan ke restoran di mana ke 2-dua pihak boleh bercakap lebih lanjut tentang jenama, produk atau perkhidmatan; meneruskan butiran kempen, khususnya mesej; dan bersetuju menggunakan KPI. Melakukannya bukan sahaja akan membuahkan mereka sedar betapa pentingnya peranan mereka dalam kempen, namun juga membuat mereka merasa dihargai sang orang yang mengupah mereka, yang akan sangat berguna pada jangka masa panjang.
Belajarlah buat mempercayai orang yg berpengaruh yg anda pilih buat berhubungan
Seperti yang disebutkan sebelumnya, kerjasama sangat krusial. Bekerja dengan influencer wajib menjadi proses 2 cara, bukan diktator. Apabila anda menentukan mereka kerana anda tahu bahawa mereka adalah orang yang berpengaruh tepat buat kerja, mempercayai mereka menggunakan proses kreatif mereka, tetapi pula ingat buat sebagai kentara menggunakan garis pedoman anda sebelum memulakan. Tiada siapa yang tahu penonton mereka lebih daripada mereka, jadi berikan mereka kebebasan untuk memberitahu cerita jenama anda melalui kata-istilah mereka sendiri. Proses kreatif yg ideal akan menghasilkan kandungan sosial yang benar dan berkesan.
Sentiasa pulang pada objektif
Adalah krusial buat menyemak bagaimana penagih dipilih yang dipilih terhadap target kempen yg ditetapkan. Ini perlu dilakukan setiap minggu apabila nir setiap minggu, bergantung pada tempoh kempen. Apabila mereka nir melakukan apa yang diperlukan, hubungi mereka sekali lagi dan tentukan penyelesaian bersama. Sekali lagi, kerjasama adalah kunci. Malah, ia adalah kunci kejayaan.
Tag :
Tren
0 Komentar untuk "Bagaimana untuk bekerjasama dengan orang yang berpengaruh: Panduan untuk pemasar"